2020.01.13 / E-mobilitás

Autótípusok: elektromos kocsit vagy hibrid autót válasszunk?

Amikor eljön a pillanat, hogy egy cég vagy egy önkormányzat új autót szerez be, érdemes megfontolni, hogy a hagyományos, belső égésű motorral meghajtott jármű helyett más alternatívát keressen. Több érv is szól a környezetkímélő járművek mellett.

Egyrészt lényegesen kevesebb szennyezőanyagot bocsátanak ki, mérsékelve így a magyar települések szmogterhelését, másrészt hatékonyságukban már most versenyképesebbek a robbanómotoros autóknál. Illetve a zajszennyezettségük  is lényegesen alacsonyabb a belső égésű meghajtású gépjárművekhez képest. Üzemanyag költségük lényegesen olcsóbb, mint a robbanómotoros járműveké, hiszen az elektromos hajtás egyáltalán nem, a hibrid meghajtás pedig lényegesen kevesebb üzemanyag elégetését jelenti. 
 

Ráadásul mind a hibrid, mind az elektromos autók kevesebb forgó-kopó alkatrészt tartalmaznak és a szervizköltségeik is alacsonyabbak a robbanómotoros társaiknál. De mi a különbség a hibrid és az elektromos között, és melyiket, kinek érdemes választani?  
 

Már több mint száz éves technológia

A villanyautóról ugyan a legtöbbünknek valószínűleg Elon Musk Teslája jut eszünkbe, de a valóságban a technológia immáron több mint 130 éves: az első tisztán elektromos hajtású autót az angol Thomas Parker fejlesztette ki. A gondolat egyszerű, a kőolajszármazékokat használó robbanómotorok helyett a tiszta, csendes elektromos motorral hajtják meg a gépjárművet. Persze az elmúlt évtizedekben több különféle elektromos autótípust fejlesztettek ki a gyártók.
 

A legtisztább elektromos

A legtöbbünk számára a legismertebb kategória a tisztán elektromos autó, amelyet egy nagy teljesítményű akkumulátor táplál. Ezek mindegyike külső forrásból tölthető és fékezéskor, vagy lejtmenetben visszatáplálja a mozgási energiából keletkező elektromosságot az akkumulátorba – ez az úgynevezett rekuperációs fékezés. 
 

Legismertebb típusok ebben a kategóriában a Nissan LEAF vagy a Tesla, de most már szinte a legtöbb nagy gyártónál elérhető tisztán elektromos autó: így az Volkswagen e-Up, illetve e-Golf, Renault Zoe, Hyundai Ioniq, illetve Kona, BMW i3, Smartnál az EQ család, és már csatlakozik ehhez a széles kínálathoz az Opel  és a Peugeot is. A luxus autókat kedvelők részére a prémium márkák is csatlakoztak, így már Magyarországon is elérhető az  Audinál az e-tron,  Mercedesnél az EQC, valamint a Jaguár I-Pace és a Volvo XC40. A 2010 utáni típusok mindegyike képes a villámtöltésre, és a hatótávjuk kivétel nélkül meghaladja a 100 kilométert, sőt egyes típusoknál már a 600 kilométert is elérheti. 
 

A tisztán elektromos autók a hazai céges és önkormányzati flották jelentős részében azonnal bevezethetők a telematikai elemzések szerint, ugyanis az ilyen járművek csaknem háromnegyede nem tesz meg napi 30-50 kilométernél többet. Nem elhanyagolható körülmény az sem, hogy ezek az autók megkaphatják a zöld rendszámot, amely ingyenes parkolási lehetőséget jelent Budapesten és több vidéki városban is.
 

A növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsi

A fosszilis erőforrást ez a típus nem közvetlen mozgási energiává alakítja át, hanem elektromos áram termelésére használja. Ennek teljesítménye elég lehet normál üzemű használatra is, de arra is akad példa, amikor csak limitált sebességgel, a következő töltőig való eljutásra elegendő. 
 

Az Opel és a BMW is dobott piacra ilyen járművet, az előbbi az Amperában, az utóbbi az i3 REX-ben alkalmazza ezt a hajtást. Ezek a típusok a tisztán elektromos hajtással 80-150 kilométer megtételére képesek, üzemanyagként pedig benzint vagy gázolajat is tankolnunk kell. Ugyanakkor mindegyikükben alkalmazzák a rekuperációs technológiát. Jellemzően azoknak ajánlható, akik kisebb távolságokat tesznek meg, és otthon, vagy a munkahelyen tölthetik a járművet – ahol az egyébként is órákig áll. 
 

A melléktermék: a tiszta víz

Egyelőre csak érdekesség a hidrogéncellás elektromos autó, amely alapvetően abban különbözik más elektromos hajtású járművektől, hogy az energiát nem az akkumulátorban, hanem hidrogénben tárolják. Ennek elégetésével termeli meg az autó a motor hajtásához szükséges elektromos áramot. Mivel a hidrogén égésénél a melléktermék a tiszta víz, így nem keletkezik károsanyag-kibocsátás. 
 

Az üzemanyagcellás járművek annyiban különböznek a hibrid gépkocsiktól, hogy nem tölthetők otthoni hálózatról, a kisméretű akkumulátort csak az üzemanyagcella tudja tölteni, a fő üzemanyagként használt hidrogén töltésére pedig Magyarországon még nem épült ki a megfelelő infrastruktúra. Ezért egyelőre ezt a típust egyetlen flottába sem ajánlanánk, pedig a technológia nagyon ígéretes, a jelenlegi modellek már 4-500 kilométeres hatótávolsággal üzemelnek.

 
 
 

Kapcsoljon rá a tiszta környezetért!

 
 
 

Kettő az egyben: a hibrid autók

A hibridekben az elektromos hajtás és a robbanómotorok ereje egyesül. Ezek a járművek automatikusan váltanak a hajtástípusok között, jellemzően mindegyik akkor kapcsol be, amikor a legjobb hatásfokkal képes működni. 
 

Egy elektromos motor ugyanis már alacsony fordulatszámon is hatékony, így a városi forgalomban araszolva az elektromos hajtás összehasonlíthatatlanul olcsóbb. Egy átlagos hibrid autó városi fogyasztása 25 százalékkal alacsonyabb is lehet, mint a robbanómotoros gépjárműveké.  
 

A hibrideknek számos típusa létezik, hiszen ma már szinte minden gyártó portfóliójában szerepelnek. Ezért néhányat emelünk csak ki a típusok közül, méghozzá aszerint csoportosítva, hogy milyen fokú a hibridizáció.  
 

A külső töltésű hibrid elektromos gépkocsik

A teljesen hibrid gépkocsi képes akkumulátorról, vagy belsőégésű motorral, vagy mindkét meghajtást egyidejűleg használva közlekedni. Ezek közé a járművek közé sorolhatók a Toyota Prius, a Ford Escape és a Mercury Mariner.  
 

Ahhoz, hogy a jármű csak elektromos hajtással is közlekedhessen, hatékony, nagy kapacitású akkumulátorra van szükség. Az akkumulátor töltését itt teljes egészében a rekuperációs technológia végzi, és a folyamat minden tekintetben automatikus. Ezek a járművek tisztán elektromos hajtással csak 3-6 kilométeres, tehát viszonylag kis távolságokat tudnak megtenni. Mellettük szól viszont, hogy használatuk semmilyen korlátozással nem jár, rendkívül megbízhatók és hatótávolságukat nem korlátozza az akkumulátor teljesítménye. 
 

Irány a konnektor 

A hálózatról tölthető, ún. plug-in hibridek jelentik a leginkább egyértelmű átmenetet a két technológia között. Ez a típus nagyobb teljesítményű akkumulátorral rendelkezik a hagyományos hibrideknél és a fő különbség, hogy nem „csak” a rekuperációs technológiával automatikusan, hanem külső áramforrásról is tölthető.  
 

A tisztán elektromos hajtással megtehető hatótávolság modellenként rendkívül különböző, de minden esetben meghaladja a 25 kilométert, egyes gyártók pedig már az 50 kilométeres határt ostromolják. Ez a hatótáv már elég egy átlagos felhasználó napi városi közlekedésének lefedésére. Mivel ezt a távolságot ezek az autók fosszilis üzemanyag elégetése nélkül képesek megtenni, így egy-egy városon belül kipufogógázokkal egyáltalán nem szennyezik a levegőt. 
 

Ugyanakkor a belső égésű motornak köszönhetően egy hosszabb utazásnál az autó egy hagyományos járműhöz hasonlóan használható. Ezért azokban az esetekben érdemes használni, amikor a mindennapi használatban viszonylag kis távolságokat teszünk meg, de évente többször is hosszabb utakra kell indulnunk a járművünkkel.  
 

A plug-in technológia népszerűségének növekedésével mind több gyártó alkalmazza a technológiát, sőt már terepjárókban, kisteherautókban is van elérhető modell ilyen hajtással, mint a Ford Ranger EcoBoost, vagy a Nissan Navarra hibrid modellje. 
 

Csak egy picit hibrid 

mikrohibridek, mint például a Citroen modelljei, vagy a Smart Fortwo, egyedi technológiát használnak az üzemanyagfogyasztás csökkentéséhez. Ez az ún. Start-Stop technológia, amikor üresjáratban a funkció leállítja a belsőégésű motort, utána pedig a másodperc törtrésze alatt újraindítja. Ez különösen azoknál a járműveknél előnyös, amelyek sok időt töltenek el dugóban, vagy a zöld jelzésre várva, a becslések szerint 5-10 százalékkal csökkenthető az üzemanyagfogyasztás ilyen helyzetben.  
 

A hagyományos autóban azonban az indításhoz szükséges elektromos gépek csak akkor működhettek, ha járt a motor. A mikrohibrid autóban villanymotor hajtja meg az elektromos eszközöket, éppen akkor, amikor kell. Ezek az autók ugyanakkor nem tekinthetőek „igazi” hibridnek, hiszen az elektromos motor nem vesz részt a jármű meghajtásában.

Elektromos kocsi vagy hibrid?

Annak a kérdésnek az eldöntésében, hogy melyik típust válasszuk céges autónak, az a legfontosabb, hogy meghatározzuk, hol és milyen célra használjuk majd a gépjárművet. 
 

Ha például csak városi környezetben közlekedünk majd, akkor az elektromos hajtást fontoljuk meg. Ha városban és országúton is használjuk majd a járművet, akkor olyan autót válasszunk, amely képes az urbánus környezetben elektromos, míg a vidéki utakon hagyományos hajtással közlekedni. Például egy önkormányzatnak egy tisztán elektromos hajtású személygépkocsi ideális választás lehet, a költségeket pedig az elektromos autók lízing megoldásával optimalizálhatják, de egy kistelepülésen, ahol elsősorban országúton használják majd a járművet, a nagyobb hatótávolságú hibrid modellekben gondolkodjunk. Vállalkozások számára tartós bérelti konstrukcióban is ajánlott az elektromos autók használata, mivel kiszámítható az üzemetetési díja mellett az adómentesség is döntő tényező lehet .
 

Az elektromos és a hibrid járművek között ugyanis jelenleg a fogyasztó szempontjából a fő különbség a hatótávolságban van. Ha az elektromos autó mellett döntünk, akkor aszerint is vizsgáljuk meg a kérdést, hogy tudjuk-e majd otthon, vagy a munkahelyünkön tölteni a járművet két használat között, vagy a drágább, de gyorsabb villámtöltés funkcióra lesz szükségünk. 
 

Akárhogyan döntünk is azonban, mindenképpen vegyük figyelembe, hogy mind a hibrid, mind az elektromos járművek esetén a fenntartási költségek  - beleértve az üzemanyag költségeket, a szervizköltségeket, parkolási, illetve egyéb díjakat - lényegesebben alacsonyabbak, mint egy hagyományos autó esetén. De a költséghatékonysági szempontok mellett nem lehet elégszer kiemelni, hogy milyen jótékony hatással vannak ezek a járművek a környezetünkre. 
 

Ma Magyarországon az egyik legégetőbb probléma a levegő szennyezettsége. Minden vállalat vagy önkormányzat egyik legfontosabb feladata, hogy saját hatáskörében is mindent megtegyen a lakosság egészségnek és környezetünk épségének megőrzésére. A környezetbarát járműtípusok használata mindkét feladatban óriási előrelépést jelenthet

Kapcsoljon rá a tiszta környezetért!

 
 
 

Kapcsolódó Cikkek

2020.02.12 / E-mobilitás

Elektromos autó töltése otthon és töltőállomásokon – tudnivalók

Egyre nagyobb teret hódítanak Magyarországon az elektromos autók, és ezt jól követi a töltőállomások kiépítése is. Már több, mint 500 helyen  használhatnak e-töltőt az e-autósok, ahol 800-nál is több töltőpont érhető el.

A segítségükkel kompromisszumok nélkül lehet használni a zöldforradalom legújabb vívmányait, s a járművek akkumulátoraitól függően 100-400 kilométert is meg lehet tenni egyetlen töltéssel.

2021.01.22 / E-mobilitás

Jövőfürkészés: elektromos autók mint a jövő energiahálózatának lehetséges alappillérei?

Képzeld el, hogy 2035-öt írunk, és egy elektromos autó boldog tulajdonosa vagy. Nincs ebben ekkor már semmi rendkívüli, hiszen a hagyományos üzemanyaggal közlekedő járművek részaránya egyre alacsonyabb, több nyugati országban már nem is lehet dízelautókkal találkozni, és nálunk is jelentős az elektromos autók részaránya.

Nagyon sokan az elektromos autójukkal járnak munkába azokon a napokon, amikor épp nem otthonról dolgoznak, és amikor megérkeznek a munkahelyükre, az egyik szabad elektromos töltőpontra csatlakoztatják a kocsit. A munkahelyük az épület tetejére telepített napelemes rendszere táplálja ezt a töltőt, az így termelt áramot munkavállalóként céges béren kívüli cafeteria juttatásként kapják. Te is az elektromos autóddal jársz munkába, és a leparkoláskor a töltés elindításához használt okos mobilappban beállítod azt az időpontot, amikor haza szeretnél indulni, tehát amikor azt szeretnéd, hogy 100 százalékon legyen az autód akkumulátora. Majd lezárod a kocsit, felmész az irodába, és elkezded munkanapot.

2020.03.21 / E-mobilitás

E-Golf és ID.3 – a Volkswagen elektromos autói

A Volkswagen Group a világ legnagyobb autóipari csoportja, melyhez olyan ismert márkanevek tartoznak, mint a Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT vagy Porsche. A német autógyár a kiváló autóiról és a folyamatos fejlesztéseiről ismert.
 

Évente 6-7000 autóipari szabadalmat jegyeztet be, és több, mint 13 milliárd eurót költ a K+F feladataira. Ennek egyik központja a zwickaui gyár, mely 2021-től kizárólag elektromos járműveket gyárt.