Használja az E.ON guminyomás beállító készülékeit!
Tudta, hogy a guminyomás nagy befolyást gyakorol a gördülési ellenállásra, ami fontos tényező az üzemanyag fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás szempontjából? Így a megfelelő guminyomás beállításával tehet környezetének védelméért is!
Az eszköz használata
- Állítsa be a +/- gombokkal a kívánt guminyomást
- Nyomja meg a „√” (pipa) gombot
- Csatlakoztassa a tömlőt a gumihoz – a kijelzőn megjelenik az aktuális guminyomás, a kívánt nyomás beállítása automatikusan megkezdődik
- A készülék hanggal jelzi amint a guminyomás eléri a beállított értéket
Teljesen üres gumiabroncs esetén nyomja meg kétszer a „lapos gumi” gombot!
Nem alkalmas kerékpárok abroncsainak beállítására.
A helyes abroncsnyomás hatása az üzemanyagmegtakarításra
Egy 2017-es tanulmány szerint Európában az alacsony abroncsnyomás miatt 17 milliárd literrel több üzemanyagot fogyasztanak az autók, illetve 42 milliárd Mt-val több CO2-t bocsátanak ki az optimális abroncsnyomáshoz képest. A guminyomás nagy befolyást gyakorol a gördülési ellenállásra, ami fontos tényező az üzemanyag fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás szempontjából. Az alacsony abroncsnyomás növeli a gördülési ellenállást, ennek következtében emelkedik az üzemanyag fogyasztás, magasabb lesz a CO2-kibocsátás. Az üzemanyag fogyasztást a gyártó által megadott guminyomás legfeljebb 0,2 barral való emelése pozitívan befolyásolja, ennél nagyobb mértékű túlnyomás viszont már a biztonság rovására megy.
A különböző gépjárművek (személygépkocsik és legfeljebb 3,5 t megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és vontatók) számára előírt minimális abroncsnyomás
Az autóra vonatkozó ideális guminyomásról a gépjármű használati utasításában, a tanksapka-fedélen vagy az ajtóoszlopon tájékozódhat. Megterhelt jármű esetén az abroncsnyomást emelni kell, a gyártó természetesen ezeket a magasabb értékeket is pontosan feltünteti.
A különböző gépjárművek (M1 és N1 kategória) optimális értékei
A legjobb formáját akkor hozza egy gumiabroncs, ha az előírt nyomás van benne. Ugyanakkor vannak bizonyos helyzetek, amikor javasolható a nyomás növelése. Például télre a guminyomást 0,2 barral ajánlott megemelni az egyébként szokásoshoz képest, egyszerű fizikai okokból kifolyólag. (Gay-Lussac II. törvénye: zárt gázmennyiség esetén a gáz nyomása (p) egyenesen arányban változik a hőmérséklettel (T): nő a hőmérséklet, vele arányosan nő a nyomás csökken a hőmérséklet, vele arányosan csökken a nyomás.) A gumiabroncsba zárt levegő (vagy bármilyen más gáz) esetében is pontosan erről van szó: mivel a térfogat adott, a hőmérséklet megváltozásával a nyomás is vele egyenes arányban változik. A +0,2 bar-os javaslat nem önmagában a télhez, vagy a téli gumikhoz köthető, hanem a jelentős és tartós téli hőmérséklet csökkenéshez. Nem másra irányul tehát, mint az abroncsban lévő levegő lehűlése miatt bekövetkező nyomáscsökkenés kompenzálására. Vagyis, hogy általa tartsuk a nyomást hidegben is!
|
Guminyomás (175/65 R14) |
Guminyomás (195/65 R15) |
11 Celsius fok (284 Kelvin) |
2,2 bar |
2,4 bar |
3 Celsius fok (276 Kelvin) |
2,1 bar |
2,3 bar |
-9 Celsius fok (264 Kelvin) |
2 bar |
2,2 bar |
A sportosan vezető sofőröknek szokás egy kicsivel magasabb nyomást javasolni, ezt nevezzük sportossági két tizednek, ami szintén +0.2bar többletnyomást jelent.
A gyárinál alacsonyabb nyomásértéket semmilyen esetben sem javaslunk.