Továbbra is kifizetődő az elektromos autózás

2022.07.28.

 

Megjelent az augusztus 1-jétől érvényes új hatósági energiaárakról szóló jogszabály. Az új árakkal továbbra is kifizetődő lesz az elektromos autózás, érdemes lesz ezentúl is e-autókat közlekedni.

 

Sokan kételkedtek az energiaárak emelkedéséről szóló első hírek felröppenése után, hogy kifizetődő lesz-e ezentúl elektromos autóval közlekedni. A válaszunk az új árak ismeretében: egyértelműen igen.

 

Az elektromos autó vagy a benzines fogyaszt több pénzt 100 kilométeren?

 

Egy 40 kWh-s Nissan Leaf Acenta például 100 kilométer megtétele alatt 20,6 kWh áramot fogyaszt el. Ez a lakossági egyetemes szolgáltatásra jogosultak számára elérhető, nem rezsicsökkentett, 70 forintos kWh áramárral számolva 1442 forint. Egy 100 kilométerenként 7 litert fogyasztó hagyományos benzines autó esetében ez a 480 forintos rögzített hatósági áron számolva 3360 forint, ha pedig a jelenlegi kb. 720 forintos piaci benzinárat vesszük alapul, akkor ez az 5000 forintot is meghaladja. 

 

És mi a helyzet az E.ON töltőin elérhető zöld árammal?

 

AC töltő esetén az E.ON töltőin töltött áram (a más díjszabással működő budapesti MOM Parkban található töltők kivételével) 129 Ft/kWh-be kerül, ehhez jön még 4 Ft/perc a 120. megkezdett percet követően. Ezzel a fent említett Nissan Leaf-ünk 100 km-re elegendő 20,6 kWh-ja 2.657 forintba kerül (+ a percdíj a második óra után). Ez azonban nappali töltés esetén igaz, mert van  éjszakai tarifánk is (20.00-6.00 óra között), ezzel 85 Ft-ba kerül 1 kWh áram töltése, 100 km-re elegendő áram a példánkban használt Nissan Leaf esetén 1.751 forintba kerül (+ percdíj a második óra után, amely azonban az autó teljes feltöltése után szintén leáll).

 

Kedvezménnyel vagy napelemes töltéssel még kevesebb az e-autók töltésének költsége

 

Akinek kevés az otthoni áramfogyasztása, annál könnyen elképzelhető, hogy még az elektromos autó töltése is belefér a villamos energia esetében megszabott évi 2523 kWh-s keretbe, amely alatt nem 70, hanem továbbra is kb. 37 forint 1 kWh áram ára. Ezzel még jóval kevesebbe kerül az elektromos autó töltése.

A villanyautósok csoportjában végzett nem reprezentatív felmérés szerint az elektromos autót használók mintegy felét egyébként azért nem érinti majd az áramár emelkedése augusztustól, mert a szaldós rendszerben telepített háztartási naperőműve fedezi a közlekedés energiaigényét. A felmérés során a válaszadók 13%-a mondta azt, hogy bár ugyan napelemmel tölti az autóját, de annak termelése csak részben fedezi az autó fogyasztását, így ők részben piaci áron tudnak majd otthon tölteni. A napelemes rendszerek által megtermelt áram tehát tovább javítja az elektromos autók használatának megtérülését.

 

Megéri-e az E.ON-os e-flotta?

 

Üzleti ügyfeleink részére nyújtott E-flotta szolgáltatásunkat havidíjas konstrukcióban, 36, 48, 60 vagy 72 hónapos futamidővel veheti igénybe, választható futásteljesítmény szerint. Joggal merül fel a kérdés: az augusztustól érvényes megváltozott helyzetben megéri-e az E-flotta mellett dönteni?

 

A kollégáink kiszámolták: igen.

 

60 hónapos futamidőt, évi 30 ezer km futásteljesítményt, és 480 Ft-os benzin/dízelár, valamint a 70 forintos áramár figyelembevételével kiszámított teljes üzemeltetési költség 1 km-re történő lebontása esetén 83 forintba kerül egy E.ON-os e-flotta jármű 1 km-re vetített költsége, míg a dízel és a benzin esetén ez 105-105 forint. A gépkocsik beszerzési költségét, szervízköltségét, CASCO és kötelező felelősségbiztosítási költségét, parkolási, assistance és egyéb költségeit (pl. adókat) is figyelembe vevő havi üzemeltetési költség egy E.ON-os E-flotta autó esetén 193 ezer forint, míg egy dízel vagy benzines autó esetén 248 ezer forint.

 

Bárhogy is számolunk: a számítások szerint – a jelenleg ismert árszabályozás alapján - a jövőben is megéri elektromos autókat használni a hagyományos fosszilis meghajtásúak helyett Magyarországon.