Mi a teendő, ha elment otthon az áram?

2022.09.25.

 


Bármilyen gondos áramhálózati karbantartás ellenére is előfordulhat, hogy egy vihar során, vagy egyéb okokból, például egy tervezett karbantartás miatt „elmegy” az otthonunkban az áram. Cikkünkben összegyűjtöttük, hogy minden esetben kell-e hívni a hibabejelentő vonalunkat, vagy meg tudjátok-e ti is nézni, hogy mi az oka az áramszünetnek, és ha nem tervezett karbantartásról hanem üzemzavarról van szó, akkor tudunk-e már róla. 
 

1. Először ellenőrizzük otthon a villanyórát és a biztosítékot!

 

Ha áramszünet van, először mindig otthon érdemes ellenőrizni, hogy minden rendben van-e.  Minden lakásban van egy biztosítékdoboz. Elsőként azt nézzük meg, hogy nem ment-e ki valamelyik biztosíték. 

 

 

A következő lépés, hogy a mérőnél felszerelt központi kapcsolót is ellenőrizzük, hogy bekapcsolt állapotban van-e.
 

 

Amennyiben valaki azt tapasztalja, hogy a lakásában gyakran lemegy a kismegszakító (a biztosíték), akkor ott valami belső probléma állhat a hattérben. Ilyenkor egy regisztrált szerelővel érdemes átvizsgáltatni saját ingatlanunk belső hálózatát.

2. Ellenőrizzük az eon.hu weboldalon az áramszüneti térképet!

2.1. Ellenőrizzük, hogy nem érinti-e tervezett karbantartás miatti áramszünet a lakóhelyünket!

 

Tervezett karbantartásra általában hétköznap és napközben szokott sor kerülni, hétvégén, ünnepnapon, korán reggel, késő este vagy éjszaka nem. Hétvégén, ünnepnapon, vagy éjjeli időpontban a tervezett karbantartást, mint lehetséges okot tehát kizárhatjuk. 
 

Napközben tapasztalt áramszünet esetén az eon.hu weboldalon ellenőrizhetjük, hogy tervezett karbantartás vagy üzemzavar miatt van-e áramszünet az utcánkban.
 

 

 
A térkép felső menüsorában beállíthatjuk a szűrési feltételeket arról, hogy melyik napon és mit szeretnénk ellenőrizni: aktuális, tervezett, elmaradó szünetet vagy üzemzavart (és a dátumot is tudjuk állítani). A térkép úgy működik, hogy minden mutató egy-egy tervezett üzemszünetet jelöl, ahol minden érintett terület látszik házszám szerint a mutatóra vagy a szövegdobozra kattintva.



 

Ha tervezett karbantartás van, nincs teendőnk, a térképen azt is meg tudjuk nézni (a jelre kattintva) hogy az adott napon mettől meddig nincs áram az adott utcában. A megadott időpont mindig a visszakapcsolás legkésőbbi lehetséges időpontját adja meg, de ha a kollégáink hamarabb végeznek a munkával, akkor az áramot is korábban vissza tudják kapcsolni.


A bennünket tervezett karbantartásokról email értesítést is kérhetünk az E.ON online ügyfélszolgálatán.

2.2. Ellenőrizzük, hogy nem érinti-e olyan üzemzavar a lakóhelyünket, amiről már tudunk és aminek a javítása már folyamatban van!

A folyamatos szolgáltatás biztosítása és a gyors hibaelhárítás kiemelt fontosságú egy energiaszolgáltató esetében, ezért is működtet az E.ON számítógépes hálózatfelügyeleti rendszerrel támogatott, 24 órás üzemirányító szolgálatot a nagy- és középfeszültségű hálózaton és a transzformátor állomásokban bekövetkező események azonnali kezelésére. Ez a több mint két évtizede működő rendszer néhány évvel ezelőtt kiegészült a kisfeszültségű hálózatot felügyelő rendszerrel, amelynek legfontosabb adatai megjelennek a weboldalunkon az áramszüneti térképünkön is.

 

Így pár kattintással mi is meg tudjuk nézni, hogy érinti-e olyan üzemzavar a településünket, amiről már tud az E.ON, és aminek a javítása már folyamatban van. Ha találunk ilyet, akkor nincs teendőnk, hiszen az E.ON szerelői már dolgoznak az üzemzavar mielőbbi elhárításán.

 

Azt is érdemes megnéznünk, hogy az utcánkban más lakásokban „ég-e a villany”. Ha például egy sokemeletes társasházban lakunk, és az egész tömbben áramszünet van, akkor szinte egész biztos, hogy valaki már bejelentette a hibát, nem feltétlenül kell tehát nekünk is hívnunk a hibabejelentő vonalat, a segítség valószínűleg enélkül is hamarosan érkezik. Az E.ON áramhálózati munkatársai ugyanis priorizálják a hibákat, és az egyszerre sok ügyfelet érintő hibákat kiemelten kezelik. 

 

3. Akkor hívjuk a hibabejelentő vonalat, ha a fentiek nem vezettek eredményre

Ha a fentiek alapján úgy látjuk, hogy elképzelhető, hogy az E.ON még nem tud a hibáról, akkor célszerű hívni az E.ON hibabejelentő vonalát, ami éjjel-nappal elérhető.  Itt munkatársaink amint tudják, fogadják a hívást, és ha lehetséges, akkor a hibaelhárítás várható időpontjáról is tájékoztatják a telefonálót. 

A hibabejelentő vonalunk száma

  • a dél-dunántúli régióból érkező hívások esetén 06-80-20-50-20,
  • az észak-dunántúli régió esetén 06-80-533-533,
  • budapesti és Pest megyei hiba esetén +36 80/38-39-40.

 

Nézd meg az áramszüneti teendőkről készült videónkat is: