A legtöbbünknek vannak olyan kérdései, amire nagyon szívesen választ kapna egy orvostól, de a téma súlya nem éri el azt az ingerküszöböt, ami miatt rávennénk magunkat egy látogatásra a rendelőintézetbe. A kérdés azonban adott: vajon mennyire helyettesítheti, helyettesítheti-e a távorvoslás a személyes látogatást az orvosunknál?
Az internet korában a távoktatás, a karosszékből intézett bevásárlás, az otthonról végzett távmunka vagy éppen a közüzemi számlák online befizetése mindennapos jelenségnek számít. De nem csak ezekben az ügyekben bízzuk magunkat az internetre, hanem már olyan érzékeny témákban is, mint az egészség. Bár a személyes találkozó továbbra is elengedhetetlen része a gyógyításnak, és igényeljük is a négyszemközti konzultációt a kezelőnkkel, de egyre gyakoribb, hogy a kérdéseinkre az orvos válaszol akár telefonon, akár online. Így átlépünk abba a korba, amikor a doki úgy jön házhoz, hogy közben ki sem mozdul a rendelőjéből: ez a telemedicina világa, amely nem csupán kényelmesebb és olcsóbb, de – és most figyelj! – a statisztikák szerint hatékonyabb is lehet a hagyományos orvoslásnál.
A következő tény látványosan szemlélteti, hogy mennyire vágyunk gyors és pontos információkra az egészségünkkel kapcsolatban: már 2013-ban, az okostelefonok elterjedésének első szakaszában is 58 százalék felett volt világszerte azoknak az aránya, akik valamilyen diagnosztikai vagy prevenciós, egészségmegőrző applikációt telepítettek a készülékükre, ma pedig már szinte nincs olyan mobil, amelyen ne lapulna legalább egy ilyen alkalmazás. Bőséges a kínálat ebben a témában: mintegy 165 ezer egészség app közül válogathatunk. ám ezek döntő többsége nem kapcsolja össze a pácienst közvetlenül az orvossal. A tendencia világosan mutatja, hogy a cyber térben milyen komoly igény van egészségügyi kérdésekben adekvát, orvostól származó válaszokra. Pedig a telemedicina – vagyis gyógyításnak az a válfaja, amikor a beteget távolból, infokommunikációs eszközök segítségével kezelik – sokkal vonzóbb dolog, hiszen idő- és pénztakarékos, ráadásul még trendi is. Sőt – statisztikai adatok szerint – még hatékonyabb is. Hát ez meg hogy lehet?
A berlini Charité - Universitätsmedizin kutatói Prof. Dr. Friedrich Köhler vezetése mellett 1538 krónikus szívelégtelenségben szenvedő beteg vizsgálatát folytatták le több mint száz kardiológiai ellátó intézet és 87 általános orvos bevonásával. A kutatás során a páciensek fele a szokásos ellátás mellett távoli betegkezelési beavatkozást is kapott, míg a másik részük csak szokásos ellátásban részesült. Az eredmények komoly meglepetést okoztak, hiszen a „telemedicina csoport” betegei jóval kevesebb napot töltöttek kórházban szívelégtelenség miatt bekövetkező nem tervezett kezelés miatt, és a halálozási arány is szignifikánsan alacsonyabb volt a körükben. Ez az eredmény még a kutatókat is meglepte. A magyarázatát abban vélték megtalálni hogy a távgyógyászati módszerekkel kezelt pácienseket nem csupán eleve kevesebb stressz érte (hiszen a vizsgálatok miatt nem kellett elhagyniuk az otthonukat), hanem jóval kiegyensúlyozottabb, gyakorlatilag folyamatos orvosi felügyeletet is kaphattak, és így a gyógyításuk módszereit is folyamatosan aktualizálhatták az orvosok.
A szakértők szerint a fejlett nyugati világban – beleértve hazánkat is – az ilyen típusú távgyógyászatban óriási a gazdasági és társadalmi potenciál. Igazi telemedicina boom előtt állunk, és néhány éven belül az online orvoslás, a telefonos orvosi tanácsadás olyan természetes része lesz a mindennapjainknak, mint a netes pizzarendelés vagy bankolás. És nem csupán az egyszerűbb diagnosztikát és kezeléseket kapjuk majd online, hanem akár a komoly sebészi beavatkozásokat is. Ez távolról sem sci-fi: sikeres online műtétet már 2001 szeptemberében végrehajtottak (akkor egy New Yorkban fekvő 68 éves asszony epehólyagját távolította el Dr. Jacques Marescaux francia sebész 6230 km-ről, párizsi műtőjéből a ZEUSZ rendszerű távoperációs berendezéssel), és azóta számos alkalommal történt a fentihez hasonló sikeres beavatkozás.
Mi magyarok egyelőre még jobban bízunk a személyes kapcsolatban, és azt szeretjük, ha az orvos maga válaszol a kérdéseinkre. A diagnózist és a kezeléseket is inkább „offline” szeretjük kézhez kapni, viszont a több hónapos várólistákat valamint az órákig tartó ücsörgést a rendelőkben szívesen kihagyjuk, ha tehetjük. Ehhez számos segítséget igénybe vehetünk már: például olyan szolgáltatásokra fizethetünk elő, amellyel a hosszú várakozási időket lecsökkenthetjük. Időnként a legváratlanabb helyen akadhatunk rá olyan szolgáltatásra, amely felgyorsíthatja és kényelmesebbé teheti betegség esetén a folyamatot.
E.ON-nál például már több mint egy éve elérhető az ÉletEnergia nevű szolgáltatási csomag, amely az egyéni és a családi felhasználóknak egyaránt rendkívül hasznos lehet: havi díj fejében hozzásegít minket, hogy hetekig tartó várakozás és idegtépő egyeztetések nélkül kaphassunk időpontot be különféle szakorvosi rendelésekre – a biztosítás kedvezményezettjeként mindössze annyit kell tennünk, hogy felhívjuk központi telefonszámot, ahol elmondjuk, hogy milyen vizsgálatra szeretnénk menni, a hívásunkat fogadó munkatárs pedig pedig elvégzi az egyeztetéseket, és egy közeli időpontra „befoglal” nekünk egy találkozót szakorvossal a nekünk legmegfelelőbb helyen és időpontban. A vizsgálat díját nekünk kell kifizetnük, de ha beutalóval megyünk CT-re vagy MR-re, akkor ennek költségeit a biztosítás 1 millió forintos értékhatárig megtéríti. A szolgáltatási csomaggal nem csak az időpont egyeztetést veszik le a vállunkról,, hanem napi 24 órás telefonos orvosi konzultációs lehetőséget is kínál. Az ingyenes orvosi tanácsadást bármilyen egészségügyi panasszal igénybe vehetjük: csak hívnunk kell a megadott telefonszámot, a vonal másik végén felkészült orvos válaszol a kérdéseinkre...
Kifejezetten jól jöhet az ÉletEnergia azoknak a kisgyermekes anyáknak is, akiknek a feszített napirendjébe csak nagy áldozatok árán férne bele egy-egy kivizsgálás leszervezése, vagy egy aggasztó tünet kapcsán várnának megnyugtató választ a gyerekorvostól, ám arra nincs idejük és türelmük, hogy egy nyűgös gyermekkel óráig üljenek a váróteremben. Azok is sok időt és pénzt takaríthatnak meg a szolgáltatással, akik nagy távolságról utaznának el az orvoshoz, vagy rászorultság miatt még a közelből is igen komoly erőfeszítést jelentene rendelőintézet meglátogatása. Egyszóval gyorsabb, kényelmesebb és jóval olcsóbb megoldás ez, mint a hagyományos, sorban állásos módszer, és egy kis ízelítőt nyújt abból a komfortból, amelyet a telemedicina módszerei és eszközei biztosíthatnak számunkra.