2022.02.28 / E-mobilitás

xHouse: így táplálhatja majd elektromos autód egy nap a hűtőszekrényedet

 
 
 

A nemzetközi E.ON csoport innovációs csapata a gyakorlatban is tesztelte a jövő lehetséges szcenárióit, és az egyéves tesztidőszak is igazolta a korábbi elképzelések helyességét: az elektromos autók valóban komoly szerepet játszhatnak az intelligens eszközökkel felszerelt háztartások energia önellátásának megvalósításában.

Elcsépelt szófordulat, de igaz: a jövő elkezdődött, és mi szó szerint a tanúi vagyunk. Jövőfürkésző blogcikkünkben írtunk arról, hogy a kutatók elképzelései szerint elektromos autók (egészen pontosan azok akkumulátorai) a jövő energiahálózatának egyik fő alappilléreivé válhatnak. Az E.ON innovációs szakemberei most egy évig tartó kísérlet során bizonyították: mindez nem fikció, hanem teljesen reális elképzelés.

 
 
 

Az elektromos autó akkumulátora, mint jövedelemszerzési eszköz?

 
 
 

Amikor az elektromos autókra gondolunk, akkor ma még nem nagyon tudunk elvonatkoztatni attól a gondolati beidegződéstől, hogy az energia áramlása egyirányú: a töltőről indul és az elektromos autó akkumulátorába vezet.

Már ma is vannak azonban olyan elektromos járművek, amelyek nem csak „elnyelik” az áramot, hanem intelligens smarthome energiagazdálkodási rendszerek segítségével vissza is tudják azt táplálni a hálózatba. Az úgynevezett V2G (vehicle-to-grid, azaz a járműből a hálózatba tápláló) technológia a beérkező energiafelhasználási adatok alapján automatikusan dönt, hogy a hálózat tölti-e az akkumulátort árammal, vagy fordítva. Ezzel nem csak az eddigieknél is fenntarthatóbbá és zöldebbé válik az elektromos autózás, hanem potenciális anyagi haszonszerzéssel is kecsegteti az elektromos járművek tulajdonosait, jelentősen javítva az e-autók bekerülési költségeinek megtérülését.

 
 
 
 
 
 

Energiaönállátás az elektromos autók segítségével

 
 
 

A BCG tanácsadó cég friss jelentése szerint az elektromos járművek piaci részesedése 2025-re várhatóan eléri az autóeladások 30 százalékát, míg V2G technológiával felszerelt elektromos járművek részarányát illetően - ezen belül éves szinten - 50 százalékos növekedést prognosztizálnak.

A V2G technológia komoly lehetőségeket kínál a háztartások energiaönellátásának megteremtéséhez. Ezért döntött nagyjából másfél évvel ezelőtt a nemzetközi E.ON csoport innovációs csapata, hogy különböző lehetséges jövőbeli forgatókönyvek tesztelésébe kezd egy teljesen átlagos családi házban, amit xHouse-nak neveztek el. A kísérlet célja az volt, hogy megtalálják az energia kétirányú áramlásának leghatékonyabb formáit a ház tetején telepített napelemes rendszer által megtermelt, és akkumulátorokban (elsősorban az elektromos autó akkumulátorában) tárolt árammennyiségek esetében, minimalizálva a háztartás külső energiahálózatról történő energiavételezését.

A 12 havi tesztidőszak egyik hónapjában az xHouse 97 százalékos önellátási szintet ért el, ami azt jelenti, hogy a háztartás a felhasznált energiájának mindössze 3 százalékát vételezte a közcélú áramhálózatról. Ez az eredmény igazi mérföldkő, amely a gyakorlatban is igazolta a kétirányú töltésben rejlő lehetőségeket. Az xHouse tesztkörnyezete az energiaáramlás mérésére és szabályozására, valamint a házban lakók energiafelhasználási szokásaira vonatkozóan is tanulságos adatokat szolgáltatott, amelyek alapul szolgáltak a kétirányú töltést optimalizáló algoritmusok tökéletesítéséhez.

 
 
 

Zöld áram az E.ON magyarországi töltőin

 
 
 

Magyarországon is foglalkozik az E.ON Hungária Csoport a napelemek által megtermelt energia tárolásának és optimalizált felhasználásának megvalósításával: nemrég Zánkán európai szinten is egyedülálló, innovatív energiatároló-rendszert alakítottunk ki, amelynek a segítségével a megújuló erőforrásokkal termelt áram rugalmasan tárolható és az adott igények szerint használható fel, ráadásul ezzel a megoldással a napelemes rendszerek hálózatra csatlakoztatása gyorsabban és olcsóbban valósítható meg. A tároló okos szabályozási rendszerével a környék B tarifás bojlereinek fogyasztását is szabályozzuk, összehangolva a napelem termeléssel, így tehát gyakorlatilag a forró vízben tároljuk a solar rendszer által megtermelt energiát.

Az elmúlt év óta pedig már az otthontöltési szolgáltatásunk is elérhető a lakossági ügyfeleink számára, és – szintén az ügyfelek igényét meghallva – az E.ON összes töltőjén, legyen az nyilvános vagy otthoni töltő - „zöld áramot”, azaz megújuló energiaforrásokból származó energiát biztosítunk a töltéshez.

Kapcsolódó Cikkek

2019.10.17 / E-mobilitás

Elektromos autó fali töltő – Ez lesz a villanyautózás jövője?

A „We’ve got the power” zenéjére táncol a nagyi, miközben a család elektromos autóját egy Magyarországon eddig nem megszokott módon tölti, azaz nem utcai töltőről és nem is a hagyományos "kettőhúszról" – otthoni elektromos autó fali töltőről.  Ugye Te is láttad már a legújabb reklámfilmünket? Ha nem, most még egyszer alaposabban is megnézheted.

2019.11.18 / E-mobilitás

Milyen szempontokat vizsgáljunk a céges autó vásárlásakor, illetve bérléskor?

Céges autót vásárolni nem egyszerű feladat, hiszen a járműnek több kritériumnak is meg kell felelnie. Ebben a cikkben segítünk átgondolni a legfontosabb pontokat, és konkrét példákat mutatunk az egyes lehetőségekre.

2021.11.09 / E-mobilitás

Mekkora az elektromos autók hatótávolsága, hogyan növeljük?

Az elektromos autókat sokan korábban a hatótávolságuk miatt nem tartották megfelelőnek a mindennapi közlekedésre, de ez ma már egyre kevésbé probléma. Amikor a villanyautó töltési opciókat és az egyes modellek hatótávolságát is figyelembe vesszük – mint a Nissan Leaf vagy az Audi e-tron, egyre tágabb azok köre, akik kényelemesen tudnának közlekedni elektromos autóval is.

Környezetünk megóvásáért sok mindent tehetünk átlagemberként: szelektíven gyűjtjük a szemetet, kevesebb műanyag csomagolót vásárolunk, háztartásunkban felhagyunk a veszélyes vegyszerek használatával. Ezeket az elveket bárki könnyedén, nagyobb pénzügyi befektetés nélkül követheti, azonban, ha többet szeretne tenni a Föld védelmében, akkor egy idő után fontolóra veszi az elektromos autó vásárlását.

Korábban akadtak olyanok, akik azért vonakodtak a villanyautó vásárlástól, mert attól tartottak, hogy nem tehetnek majd meg nagyobb távolságokat, esetlegesen lemerül menetközben a jármű.

A környezettudatos választáson felül  számos egyéb indok is szól az elektromos járművek használata mellett – alacsonyabb fenntartási költségek, valamint az igénybe vehető állami támogatás