2020.03.21 / E-mobilitás

E-Golf és ID.3 – a Volkswagen elektromos autói

A Volkswagen Group a világ legnagyobb autóipari csoportja, melyhez olyan ismert márkanevek tartoznak, mint a Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT vagy Porsche. A német autógyár a kiváló autóiról és a folyamatos fejlesztéseiről ismert.
 

Évente 6-7000 autóipari szabadalmat jegyeztet be, és több, mint 13 milliárd eurót költ a K+F feladataira. Ennek egyik központja a zwickaui gyár, mely 2021-től kizárólag elektromos járműveket gyárt.
 

Ebben a cikkben Ön is megismerheti a Volkswagen két teljesen elektromos modelljét, az e-Golfot és az ID.3-at, melyek tökéletes zöld megoldást jelenthetnek a vállalkozások, az önkormányzatok és az új technológiák iránt érdeklődő emberek számára. A bejegyzésben nem csak az előnyök és hátrányok, hanem a részletes műszaki adatok, illetve a modellek ára is bemutatásra kerülnek.

A legfontosabbak a Volkswagen elektromos autóiról

A Volkswagen már az 1970-es években kifejlesztette az első elektromos járművét: a T2 Camper egyetlen feltöltéssel 70 kilométert tett meg, és csupán az akkumulátora 850 kg-ot nyomott.
 

Az 1980-as években felbukkantak az első elektromos Golfok, melyek gyártása hamar véget ért. A felgyűlt tapasztalatok azonban nem mentek kárba, hiszen a zöld szemléletmód és a környezettudatosság azóta is jellemzi a vállalat gondolkodásmódját.
 

2022-re a VW nyolc gyárából kerülnek majd ki elektromos autók világszerte, ezek a kifejezetten erre a célra kifejlesztett MEB platformon alapulnak. A vállalat két tisztán elektromos autója az e-Golf és az ID.3, mellyel a gyár eltérő közönséget céloz meg.

Volkswagen e-Golf: városi vezetéshez

A Volkswagen e-Golf alapvetően egy városi használatra tervezett autó, mely a kiváló felszereltsége, dinamikus megjelenése miatt remek választás, ráadásul nulla emissziója nem szennyezi tovább a közösségeket.
 

Műszaki jellemzők

Az e-Golf koncepciója nem elektromos autónak készült, hanem a VW az aktuális Golf modelljének készítette el a tisztán elektromos változatát. A 35,8 kWh kapacitású akkumulátor segítségével akár 300 kilométer is megtehető.
 

Az autó hossza 4270 mm, szélessége 1799 mm, magassága pedig 1482 mm, ezzel még mindig az a kompakt városi jármű, mely a modellt és elődjeit olyan kedveltté tették. A 341 literes csomagtartó jól pakolható, a tömege pedig kevéssel haladja meg a másfél tonnát.
 

A 115 lóerős motorhoz 270 Nm-es nyomaték társul, ezt automata váltó egészíti ki. A háromféle üzemmód, a Normal, Eco és Eco+ lehetővé teszi a legkényelmesebb vezetési mód kiválasztását. Városi körülmények között kiválóan működik a Normal fokozat, míg hosszabb távon az Eco+ garantálja a legnagyobb menettávot.
 

Töltés

Az e-Golf háromféle módon tölthető, a járműhöz mellékelt gyári kábel rádugható az otthoni 220V-os hálózatra, és nagyjából 13 óra alatt biztosít elegendő energiát az akkumulátornak.
 

Az otthoni fali töltőegység felszerelésével kiépíthető egy 16 vagy 32 Amperes állomás, mely a Type 2 csatlakozóval már gyorsabb töltést is lehetővé tesz. A Golf fedélzeti töltője 7,2 kW-os, így a fali egységnek 8 órára van szüksége a töltéshez. Szintén a Type 2-vel lehet csatlakozni a közterületi energiavételi pontokhoz.
 

A villámtöltő a harmadik töltési mód, az autó CSS csatlakozót használ az ilyen töltésre. Ez akár 50 kW-tal is működhet, így 30 perc elegendő a 80%-os töltöttség eléréséhez.
 

Ár

A Volkswagen e-Golf 10 830 560 forinttól érhető el, mely a kiválasztott extrák függvényében jelentősen magasabb is lehet.
 

A vezetéstámogató és biztonsági rendszerek között megtalálható a holttérérzékelő, a parkolási asszisztens, a sávtartó automatika, az extra légzsákok, a tolatókamera vagy a kulcs nélküli nyitás. A teljes felszereltséggel akár 14 millió forint fölé is tornázható a végső ár.
 

Egyedisége

Az e-Golf számos dologban eltér a robbanómotoros változattól. Hátul egyedileg tervezett lökhárítót, ledes lámpatesteket és futófényes irányjelzőt kapott, az autó kerekeire pedig olyan felni került, mely alacsony légellenállása miatt kifejezetten erre a típusra készült.
 

Elölről nézve még nagyobb a különbség, mivel egyedi kék csíkot kaptak a fényszórók és a lökhárító. A gyártó a jól látható e-Golf felirattal is jelzi a brandet, ráadásul ez a típus is megkapta az a ledes menetfényt, amivel csak a VW elektromos autóit szerelik fel.
 

Hátránya

A Volkswagen e-Golfnál nehéz hátrányokat találni, mert a modell a hagyományos motorral szerelt változatokat is tekintve, a 7. generációnál tart. A kiforrottságához azonban magasabb ár is társul, mint a kompakt kategória más e-autóinál.
 

Inkább kényelmetlenség, mint hátrány az Eco+ működési profil fapados volta, ez ugyanis úgy tudja maximálisra növelni a hatótávot, hogy letiltja a fűtést vagy a klímát. Ha fontos a takarékos üzemmód, de ezek az extrák is számítanak, akkor érdemes az Eco profilt választani az Eco+ helyett.

Az elektromos Volkswagen ID.3: a jövő autója?

Az ID.3 a vadiúj MEB platformra készül, így ellentétben az e-Golffal, nem egy már létező robbanómotoros autó zölddé tett változatáról van szó. A gyártó nem titkolt tervei szerint ennek a modellnek kell a jövőben átvennie azt az etalon szerepet, amelyet már évtizedek óta a Golf képvisel a kompakt kategóriában.
 

Az ID.3 100%-ban karbonsemlegesen készül, ez azt jelenti, hogy az összes részfolyamatához megújuló energiát használnak. Ehhez a zwickaui gyár vízerőműve adja az energiát.
 

Az ID.3 koncepciója a 2016-os Párizsi Autókiállításon mutatkozott be, míg végleges változatát a 2019-es Frankfurti Autószalonon jelentették be. Az utóbbi autóshow-t már 1897 óta megtartják, és a VW mindig is fontos szereplője volt.
 

Műszaki jellemzők

Az ötajtós ID.3 hossza 4261 mm, szélessége 1809 mm, magassága pedig 1552 mm. Csomagtartója 385 literes, így megjelenésben erősen hasonlít az e-Golfra.
 

Az ID.3 háromféle kivitelben érkezik, a legkisebbnél, 45 kWh-s akkumulátorcsomaggal szerelve 330 km a várható hatótáv. A közepes méretű jármű 58 kWh-t tud eltárolni, ez 420 km-re elegendő energiamennyiséget jelent. A legnagyobb modell 77 kWh-s akkumulátora pedig akár 550 km távolságra is megfelelő lehet.
 

Természetesen az egy töltéssel megtehető út számos tényezőtől függhet, kezdve a használati módtól, az útviszonyoktól és az időjárástól. A közepes modellt mutatják be először, Magyarországon 2020-tól már elérhető, ezt követi a kisebb és a legnagyobb kivitel.
 

Az ID.3 is a német gyártó legújabb fejlesztéseivel kerül az utakra, köztük a jelzőtáblákat felismerő rendszerrel, a vészfék asszisztenssel, a gyalogosfelismerővel, a sávtartó- és holttérfigyelő automatával és a tolatókamerával.
 

Töltés

Ez a jármű is többféle módon tölthető, hiszen ugyanazt a rendszert kapja meg, mint a cég elektromos autói. Az otthoni, 220V-os aljzatba dugva egy éjszaka kell a teljes töltéshez , mely a nagyobb kapacitású wallbox használatával felgyorsítható.
 

A VW a három kivitelbe eltérő fedélzeti töltőt is épített, így különféle mértékű töltésmennyiséget tudnak felvenni egységnyi idő alatt. A 45 kWh-s akkuval rendelkező modell váltakozó áramot használva maximum 7,2 kW-ot tud fogadni, míg a közepes és legnagyobb modell akár 11 kW-ot.
 

Ugyanez igaz az egyenáramú áramforrásokra is, a legkisebb modell akár 50 kW-tal, a közepes 100 kW-tal, míg a legnagyobb kivitel 125 kW-tal is tölthető lesz. Az autó szintén Type 2 és CSS csatlakozókat kapott.

Az ID.3 elsőként érkező 58 kWh-s változatának ára 30 000 euró körül várható.
 

Egyedisége

Az autó kifejlesztésekor a mérnökök törekedtek a kedvező fogyasztásra, a légellenállási mutató mindössze 0,26, amihez hasonlóval rendelkezik a Toyota Prius vagy a Tesla Model X is.
 

Az ID.3 ledes technológiát és alufelniket kapott, utóbbit kifejezetten erre a típusra tervezték. A panorámatető pedig hatalmas, korábban még egyetlen Volkswagen autó sem rendelkezett ekkora felső üvegfelülettel. Mivel a típus még most kerül bevezetésre a piacokra, így nem ismert semmilyen hátránya.

Összegzés

A Volkswagen elektromos autói minden korosztály számára jó választást jelentenek, de míg az e-Golf inkább a városi közlekedésben érzi jól magát, addig az ID.3 már hosszabb utakra is kiváló. A legmodernebb akkumulátortechnológia, a ledek széleskörű használata és az aerodinamikai fejlesztések pedig mind a még hosszabb hatótávot szolgálják.

Ha felkeltették érdeklődését a Volkswagen zöld autói, akkor érdemes megismernie a Nissan Leaf és Audi e-tron modelleket is, melyek szintén elérhetőek az E.ON E-flotta szolgáltatásában. Ezek a gyártók elkötelezettek a környezetbarát technológiák iránt, és hatalmas erőforrásokat invesztálnak a következő generációs elektromos autók kifejlesztésébe.

Kapcsolódó Cikkek

2021.01.22 / E-mobilitás

Jövőfürkészés: elektromos autók mint a jövő energiahálózatának lehetséges alappillérei?

Képzeld el, hogy 2035-öt írunk, és egy elektromos autó boldog tulajdonosa vagy. Nincs ebben ekkor már semmi rendkívüli, hiszen a hagyományos üzemanyaggal közlekedő járművek részaránya egyre alacsonyabb, több nyugati országban már nem is lehet dízelautókkal találkozni, és nálunk is jelentős az elektromos autók részaránya.

Nagyon sokan az elektromos autójukkal járnak munkába azokon a napokon, amikor épp nem otthonról dolgoznak, és amikor megérkeznek a munkahelyükre, az egyik szabad elektromos töltőpontra csatlakoztatják a kocsit. A munkahelyük az épület tetejére telepített napelemes rendszere táplálja ezt a töltőt, az így termelt áramot munkavállalóként céges béren kívüli cafeteria juttatásként kapják. Te is az elektromos autóddal jársz munkába, és a leparkoláskor a töltés elindításához használt okos mobilappban beállítod azt az időpontot, amikor haza szeretnél indulni, tehát amikor azt szeretnéd, hogy 100 százalékon legyen az autód akkumulátora. Majd lezárod a kocsit, felmész az irodába, és elkezded munkanapot.

2020.02.17 / E-mobilitás

Minden az Audi e-tron modellről

Az Audi világviszonylatban is az egyik legjobb autómárkának számít, mely a német minőséget jeleníti meg termékeiben. Hatalmas rajongótáborral rendelkezik, az emberek általában a sportosan elegáns kinézet, a modern fejlesztések, az erős modellek és a prémium életérzés miatt választják ezt a márkát.

Ebben a cikkben bemutatásra kerül az Audi új, tisztán elektromos autója, az e-tron Quattro. A bejegyzés első felében megismerheti az előzményeket, a német gyár korábbi próbálkozásait, illetve a modell műszaki adatait.

2020.02.12 / E-mobilitás

Elektromos autó töltése otthon és töltőállomásokon – tudnivalók

Egyre nagyobb teret hódítanak Magyarországon az elektromos autók, és ezt jól követi a töltőállomások kiépítése is. Már több, mint 500 helyen  használhatnak e-töltőt az e-autósok, ahol 800-nál is több töltőpont érhető el.

A segítségükkel kompromisszumok nélkül lehet használni a zöldforradalom legújabb vívmányait, s a járművek akkumulátoraitól függően 100-400 kilométert is meg lehet tenni egyetlen töltéssel.