2020.01.17 / E-mobilitás blog - E.ON

Kilenc döntő érv az elektromos járművek mellett

Amikor 1969-ben megjelent John Brunner amerikai író „Stand on Zanzibar” című novellája, amelyben – többek között – 2010-re az elektromos autók reneszánszát is megjósolta, még nagyon messze voltunk attól, hogy a mindennapi életben használható elektromos autóink legyenek.

Pedig a technológia nem újdonság, már a 19. század végén egy angol mérnök, Thomas Parker kifejlesztette az első tisztán elektromos meghajtású járművet. Azonban az akkori akkumulátorok alacsony teljesítménye miatt a technológia sokáig parkolópályára kényszerült, egészen a 21. század elejéig. 

Ma az elektromos autók reneszánszát éljük és nem véletlenül: a fosszilis üzemanyagok elégetése miatt mára környezeti válságba sodorta világunkat, az elektromos hajtású járművek pedig tökéletes alternatívát kínálnak a robbanómotoros járművekkel szemben. A következőkben kilenc döntő fontosságú érvet sorakoztatunk fel az elektromos autók mellett.

Kilenc érv mellette

Tényleg környezetbarát az elektromos 

Gyakorta felmerülő kérdés, vajon tényleg „zöldebb”-e egy elektromos autó. A válasz határozottan igen. Már a gyártás során lényegesen kevesebb alkatrészt építenek be a gyártók az elektromos autókba. A kevesebb alkatrész kevesebb beszállítót, rövidebb ellátási láncot, kevesebb, a szállítással a légkörbe jutó szennyező anyagot jelent, így már itt előnybe kerülnek a zöld autók. 

 

Ezt az előnyt pedig a teljes életciklusban megőrzik: egy 2017-es kutatásban kimutatták, hogy egy elektromos autó használata a teljes gyártási-használati-és bontási folyamatában még akkor is 25 százalékkal kevesebb szén-dioxid kibocsátást eredményez, ha 15 évig kizárólag szénerőművekben előállított elektromos árammal töltik. Ha kizárólag zöld forrásból származó villamos energiát használhatnánk a töltésre, úgy minden egyes elektromos autó 85 százalékkal kevesebb CO2-t bocsátana ki, mint egy hasonló teljesítményű dízeles gépjármű. 
 

Nem szennyezi a levegőt

Ma Magyarországon az egyik legégetőbb környezeti problémánk a településeink szennyezett levegője. Szemben más járművekkel, az elektromos autók semmilyen szennyező anyagot nem bocsátanak ki a levegőbe, mivel a járműben semmiféle égéstermék nem keletkezik - ezzel még az elektromos és a robbanómotoros technológiát kombináló hibridek sem büszkélkedhetnek. Ezért különösen a településeken belül használt céges és önkormányzati flottáknál lenne érdemes a nulla légszennyezéssel járó e-flottára cserélni a hagyományos járműveket
 

Nincs zajszennyezés 

2019 nyarán lépett hatályban a már 2014-ben elfogadott uniós szabályozás, miszerint a piacra dobott elektromos és hibrid autókat el kell látni fehér zajt kibocsátó hanggenerátorral, hogy a gyalogosoknak, kerékpárosoknak megkönnyítsék a járművek észlelését. 

 

Ennek oka egyszerű: mivel az elektromos autókat nem a benzin apró robbanásai, hanem a csaknem teljesen surlódásmentes indukció hajtja meg, így klasszikus motorhang sem képződik. Sokatmondó tény, hogy egy átlagos robbanómotoros autó 65 decibel erősségű zajt bocsát ki, amely másfélszeresen haladja meg azt a 40-48 decibeles értéket, amelyet még a legtöbb ember elviselhetőnek talál. 
 

Egyszerűen olcsóbb fenntartani 

Az elektromos autók működése lényegesen hatékonyabb, mint robbanómotoros társaiké. Egy elektromos autó száz kilométeren annyi villamos energiát fogyaszt, amely két liter benzin elégetésének felel meg. Ez még a legjobb hibridek fogyasztási rekordjait is megdönti. Ezért az elektromos autók tulajdonosai kevesebbet is költenek autójukra benzint vagy dízelt használó társaiknál: Európában átlagosan havi 13 ezer forintot (39 eurót), szemben a benzint tankolók 36 ezer forintos (110 eurós) vagy a dízelesek 25 ezer forintos tankolási költségével. Ez, az átlagos évi 15-20 ezer kilométeres futásteljesítménynél több százezer forintos megtakarítást is jelenthet. 
 

Szerviz? Szó sincs róla 

Egy elektromos autó jelentősen kevesebb alkatrészt tartalmaz, mint benzines vagy dízeles társai. Ezekben a járművekben már nincs fosszilis üzemanyagot használó (benzin vagy dízel) motor, nincs hagyományos értelemben vett sebváltó, de nincs önindító, vagy kipufogó, generátor, turbófeltöltő kettős tömegű lendkerék, vagy kardántengely sem, csupa olyan alkatrész, amely egy hagyományos gépjárműben könnyen meghibásodik. A jármű meghajtását a nagy teljesítményű akkumulátorokkal táplált elektromos motor végzi, az indukciós fékezésnek (rekuperáció) köszönhetően fékbetétek és fékek kopása elenyésző, hiszen fékezéskor is energia termelődik. Az olajcsere is a múlté.
    

Vezetni tiszta élvezet 

Az elektromos autók a maximális hatékonyság érdekében kivétel nélkül automata váltóval felszereltek, így a szokásos három helyett csak két pedállal számolhatunk. A villanymotor egyik legnagyobb előnye, hogy alacsony fordulatszámon is maximális hatékonysággal működnek. Már induláskor azonnal rendelkezésre áll a gyorsuláshoz szükséges nyomaték, így az elektromos autó szinte sportkocsis élményt nyújt – nem is beszélve arról, hogy nincs ügyetlenkedés a váltóval. Meghatározó élmény még a szinte hangtalan suhanás érzése: mivel nincs rázkódás, tökéletesen csendes és sima a jármű közlekedése. 
 

Előnyben a zöld 

Budapesten a zöld rendszámmal ellátott villanyautók jelenleg a legtöbb közterületi parkolóban ingyen parkolhatnak, de ezt a kedvezményes lehetőséget már az ország több megyei jogú városa is biztosítja az elektromos gépjárművek és a „plug in” hibridek számára. Jó tudni azt is, hogy Európában Magyarországon a legalacsonyabb az elektromos autók havi átlagos fenntartási költsége, és a kontinensen egyedülálló módon hazánkban nem kell gépjármű-, cégautó- és regisztrációs adót, illetve vagyonszerzési illetéket fizetniük az ilyen járművek tulajdonosainak. 
 

Olcsóbb a karbantartás 

Mivel az elektromos autókban kevés a mozgó alkatrész – a rekuperációs technológiának köszönhetően még a fékezéskor sem lép fel súrlódás -, ezért lényegesen kisebb mértékű a fékrendszer kopása is. Ez már önmagában óriási megtakarítás, ráadásul a legtöbb villanyautósnak gyakorlatilag nincsenek motorproblémái. Ha egyáltalán szervizhez kell fordulniuk, az az autó „hagyományos” alkatrészeinek, (ablakemelő, futóművek rugózása, stb.) elhasználódása miatt történik. Ugyanakkor érdemes évente egyszer átnézetni a gépjárművet a szakszervizben, ahol ellenőrzik az autó, illetve az akkumulátor állapotát, és ha szükséges, elvégzik a karbantartást. 
 

Nem para a feltöltés 

Gyakran elhangzó kérdés, hogy mennyi idő feltölteni egy elektromos autót. A töltés sebességét részben a jármű típusa és felszereltsége határozza meg (képes-e villámtöltésre, stb.), részben pedig a töltési lehetőségeink (pl. otthoni, nyilvános vagy célállomás töltés). 
 

Töltési lehetőségek szerint 

Az otthoni töltés nem csupán annyit jelent, hogy csak a saját garázsunkban tölthetjük a járművet. Otthoni töltésnek nevezünk ugyanis minden olyan zárt helyet,  ahol 8-10 órát tölt egyhuzamban az elektromos autónk és van a közelében egy sima hálózati konnektor. 

 

célállomás töltés fogalmát akkor használjuk, ha az autónkkal csak viszonylag rövid ideig – néhány órát – töltünk egy helyben. Ilyen lehet például egy bevásárlóközpontban eltöltött idő, ha ezalatt felcsatlakoztathatjuk a járművet egy töltőre. Erre egyébként egyre több helyen van lehetőségünk a fővárosban és vidéken is. Persze ez az egy-két órás töltés nem tölti fel teljesen a járművet, de addig is növeli az akkumulátor töltöttségét, illetve a megtehető hatótávolságot. 
 

Ha a felszereltség engedi 

Villámtöltés esetén a töltőelektronika nem a jármű saját fedélzeti töltőjén keresztül, hanem a töltő külön elektronikai egységével történik. A villámtöltés lényege, hogy az akkumulátor 80 %-os töltöttséget ér el rövid idő  alatt, mondjuk amíg megiszunk egy kávét a benzinkút büféjében. Szerencsére ma már Európában az újonnan kapható villanyautók csaknem mindegyike rendelkezik a két nagyáramú csatlakozó  valamelyikével. A Type 1 csatlakozó három vastag, nagyáramú kontaktussal és két vékonyabbal rendelkezik, így 1 fázisú AC töltésre használható. A Type 2 csatlakozó öt nagyáramú kontaktussal bír, a kettő segédkontaktus mellett. Emiatt a Type 2 használható 3 fázisú AC töltésre. 

Kapcsoljon rá a tiszta környezetért!

 
 
 

Mi szól még az elektromos járművek mellett...

Habár a felsorolt tíz érv is elegendő lehet, hogy egy vállalati vagy önkormányzati flottánál is az elektromos járműveket válasszuk, van még néhány olyan előny, amellyel érdemes számolnunk. Az elektromos autók üzemanyagellátása akár az energiaellátástól függetleníthető is, ha a telephelyünkön mi is rendelkezünk napelemmel, vagy más alternatív villamos energia termelési lehetőséggel, amellyel mi magunk is megtermelhetjük a „tankolni” valót.
 

Fontos érv még, hogy egy villanymotor gyakorlatilag elnyűhetetlen: így mikor már egy flottában 4-5 év után új autókat kell beszerezni, egy elektromos járműnél elegendő csak az akkumulátort cserélni, motorikusan gyakorlatilag új autóként fog funkcionálni. Ez nem elhanyagolható érv például egy önkormányzati használatú gépjárműnél, amelynek életciklusa lényegesen hosszabb lehet egy vállalati flottában futó gépkocsinál. 
 

Végül pedig ne feledjük el a pszichológiai tényezőt: az elektromos autó egyszerűen menő. A legfiatalabb generációknak immáron rendkívül fontos a környezettudatosság, főleg a saját településükön. A városok elektromos flottabeszerzéseikkel jó példát mutathatnak a lakosságnak.

... és mi szól ellenük?

Az elektromos autóknak nemcsak előnyeik, hanem hátrányaik is akadnak. Egyrészt jelenleg még a gyártókapacitások szűkösek, így a beszerzésnél akár több hónap is lehet a várakozási idő a jármű szállításáig – ez természetesen nagyban függ a kiválasztott modelltől. A töltési időkön is lenne még mit javítani,  a villámtöltés infrastruktúrája pedig lehetne kiforrottabb. Az is tagadhatatlan, hogy a beszerzési költségek még lényegesebben, akár 30-40 százalékkal is magasabbak lehetnek, mint egy hasonló kategóriás robbanómotoros gépjárműnél.
 

A legolcsóbb elektromos gépjármű jelenleg 3,5-4 millió forintos áron kapható (egy 2016-os Renault Kangoo), míg ezért az árért már egy 2018-as évjáratú robbanómotoros autót vásárolhatunk, nem véletlen, hogy a legtöbb új elektromos autó lízinggel kerül be a flottákba. 
 

Az igazán nagy feladat azonban még a gyártók előtt áll, ez pedig a hatótáv növelése. Jelenleg 150-400 kilométer között van az új elektromos autók hatótávja. Az elemzők szerint azonban ez az elkövetkező években 650 kilométerre fog emelkedni.

Megéri? Megéri!

Mint láthattuk, az elektromos járműveknek nemcsak előnyeik vannak, de a hátrányok ellenére is megéri ilyen autót vásárolni vagy bérelni. A környezettudatosság népszerűsítése és képviselete, a légszennyezés mérséklése és a globális felmelegedés elleni harc a 21. században nem lehet kérdés egy település vezetése számára. 
 

Az elektromos autók megbízhatóságukkal, kis szerviz-, és karbantartási igényükkel ideális választást jelenthetnek minden település és vállalkozás számára.

Kapcsoljon rá a tiszta környezetért!

 
 
 
 
 
 

Kapcsolódó Cikkek

2020.02.13 / E-mobilitás blog - E.ON

Elektromos autó töltése otthon és töltőállomásokon – tudnivalók

Egyre nagyobb teret hódítanak Magyarországon az elektromos autók, és ezt jól követi a töltőállomások kiépítése is. Már több, mint 500 helyen  használhatnak e-töltőt az e-autósok, ahol 800-nál is több töltőpont érhető el.

A segítségükkel kompromisszumok nélkül lehet használni a zöldforradalom legújabb vívmányait, s a járművek akkumulátoraitól függően 100-400 kilométert is meg lehet tenni egyetlen töltéssel.

2020.02.26 / E-mobilitás blog - E.ON

Elektromos BMW-k: mi van a karosszéria alatt?

Rohamosan terjednek az elektromos autók, és a zöldforradalomból olyan prémium autógyártók sem maradhattak ki, mint a BMW. Természetesen egy elektromos BMW továbbra is a minőséget képviseli, miközben mindent megtesz a környezet megóvásának érdekében. Ha Ön ezt a fajta járművet választja, akkor egy olyan jó megjelenésű e-autóhoz jut, amely minden kilométeren bizonyítja elköteleződését a modern technológiák iránt.
 

Ezek a BMW modellek úgy készülnek, hogy a fenntartható fejlődést tartják szem előtt, miközben kényelmes útitársnak bizonyulnak a városban vagy az országutakon egyaránt. Hatótávjuk pedig lehetővé teszi, hogy tulajdonosként bármikor kimozdulhasson a településhatárokon kívülre is.
 

2020.02.19 / E-mobilitás blog - E.ON

Nissan Leaf hatótávja és minden a Nissan elektromos autóiról

Egyre több ember vált elektromos autóra, ami már nem a különcök játékszerének számít, hanem a évről évre egyre nagyobb számban igénybe vett, fenntartható jövőt jeleníti meg. A hagyományos járműgyártók gőzerővel fejlesztik saját modelljeiket, így eddig nem látott bőség vár az e-autót kereső vásárlók számára. Ma már nem újdonság, hogy egy céges autó vásárlása vagy bérlése esetén ilyen járművet keresnek a vállalkozások.

A Nissan sem marad ki a legújabb trendekből, és megbízható elektromos autó kínálatot biztosít a márkát kedvelők számára.