2021.01.22 / E-mobilitás

Jövőfürkészés: elektromos autók mint a jövő energiahálózatának lehetséges alappillérei?

Képzeld el, hogy 2035-öt írunk, és egy elektromos autó boldog tulajdonosa vagy. Nincs ebben ekkor már semmi rendkívüli, hiszen a hagyományos üzemanyaggal közlekedő járművek részaránya egyre alacsonyabb, több nyugati országban már nem is lehet dízelautókkal találkozni, és nálunk is jelentős az elektromos autók részaránya.

Nagyon sokan az elektromos autójukkal járnak munkába azokon a napokon, amikor épp nem otthonról dolgoznak, és amikor megérkeznek a munkahelyükre, az egyik szabad elektromos töltőpontra csatlakoztatják a kocsit. A munkahelyük az épület tetejére telepített napelemes rendszere táplálja ezt a töltőt, az így termelt áramot munkavállalóként céges béren kívüli cafeteria juttatásként kapják. Te is az elektromos autóddal jársz munkába, és a leparkoláskor a töltés elindításához használt okos mobilappban beállítod azt az időpontot, amikor haza szeretnél indulni, tehát amikor azt szeretnéd, hogy 100 százalékon legyen az autód akkumulátora. Majd lezárod a kocsit, felmész az irodába, és elkezded munkanapot.

Kezdődik a varázslat

Az igazi bűvészmutatvány azonban ekkor kezdődik. Mivel 2035-ben járunk, a töltő is, és az autók akkumulátorának töltését szabályozó mobilapp is egy sokkal nagyobb okos hálózat része. Szerte az országban annyira elterjedtek a napelemes rendszerek, hogy az összes tetőfelületet solar panelek borítják, amelyek nappal folyamatosan termelik az áramot, nyáron és napsütésben sokat, télen vagy borús időben kevesebbet, éjszaka pedig még kevesebbet (gyakorlatilag semmit).

A napelemek által megtermelt rengeteg energiára azonban nem mindig akkor van szükségünk, amikor az éppen megtermelődik, hiszen például lámpát kapcsolni, tévét nézni este szoktunk. Ezért az áramot valahogy tárolni kell, ez azonban ilyen mennyiségben nem egyszerű feladat.  Mivel azonban szinte mindenki elektromos járművel jár, ennek a rengeteg e-autónak az akkumulátorai korábban elképzelhetetlen energiatárolási lehetőségeket nyitottak meg a 2030-as évekre.

Amíg tehát te az irodában dolgozol, az elektromos autód akkumulátora egy óriási hálózat részeként gondoskodik az áramellátás kiegyensúlyozásáról. Amikor süt a nap, a napelemek maximumra töltik. Amikor beborul, akkor a felhasználók áramellátását a hálózatra kapcsolt sok-sok parkoló autó akkumulátora biztosítja vagy egészíti ki. Téged ez nem zavar, hiszen neked csak az a fontos, hogy amikor hazaindulsz, akkor tele legyen az akkumulátorod, és mivel a mobilappban az időt beállítottad, amikor indulni akarsz, az intelligens rendszer gondoskodik róla, hogy ez így is legyen, ráadásul az akkumulátorod használatáért az áramszolgáltató még fizet is neked.

Otthoni áramellátás az elektromos autó segítségével

De ezzel még nem ér véget a történet. Az elektromos autód akkumulátora által tárolt energiát otthon is tudod használni. Magyarországon a napi munkába járás során általában 50-60 km-nál nem ingázunk többet, az elektromos autók akkumulátorának kapacitása (2035-ben vagyunk!) ennek a sokszorosa. Amikor tehát este hazaérsz, és a kocsidat rácsatlakoztatod a házad elektromos hálózatára, a napközben a solar rendszer segítségével megtermelt energiát használhatod a lakás világítására, tévénézésre, vagy éppen a mobil eszközeid töltésére is.

Attól nem kell félni, hogy ezzel lemeríted az akkumulátorodat, hiszen az intelligens rendszerek biztosítják, hogy mindig elegendő töltöttség maradjon a járműben ahhoz, hogy másnap reggel újra biztonságosan eljuss a munkahelyedre, ahol aztán kezdődik az egész ciklus elölről.

 
 
 

Villanyautók a villanyoszlopok és a vezetékek helyett?

Elképzelhető ezek szerint, hogy a jövőben a rohamosan elterjedő elektromos autók akkumulátorai a fenti módon kiváltják az áramhálózatot, a villanyoszlopokat és vezetékeket? Nem valószínű. A mai ismereteink szerint az elektronok a jövőben is a fizika törvényei szerint fognak közlekedni, ehhez pedig szükség lesz a jövőben is vezetékekre és az áramot megtermelő erőművekre is. A napelemes rendszerek, az elektromos autók, és főleg az okos rendszerek rohamos elterjedése miatt azonban az nagyon is elképzelhető, hogy az elektromos autók akkumulátorainak áramtárolási kapacitása hozzájárulhat a jövő okos áramhálózati egyensúlyának biztosításához és a nappal megtermelt napenergia későbbi időpontban való felhasználásának megkönnyítéséhez. 

Nálunk már elkezdődött a holnap

Addig is, amig az elektromos autók tömeges elterjedésével a fenti szcenárió megvalósulhat, más lehetőségek megvalósításán dolgozunk: a közelmúltban Zánkán európai szinten is egyedülálló, innovatív energiatároló-rendszert alakítottunk ki, amelynek a segítségével a megújuló erőforrásokkal termelt áram rugalmasan tárolható és az adott igények szerint használható fel, ráadásul ezzel a megoldással a napelemes rendszerek hálózatra csatlakoztatása gyorsabban és olcsóbban valósítható meg. A tároló okos szabályozási rendszerével a környék B tarifás bojlereinek fogyasztását is szabályozzuk, összehangolva a napelem termeléssel, így tehát gyakorlatilag a forró vízben tároljuk a solar rendszer által megrermelt energiát. Az E.ON és az ALDI áruházlánc közötti együttműködésnek is köszönhetően pedig jelenleg is rohamosan nő az elérhető elektromos töltőpontok száma, az elmúlt év végén már a századik töltőt is átadtuk. A legmenőbb töltőkön, pl. az E.ON töltőin már a drivEON mobilapp segítségével lehet tölteni, amin a felhasználók akár csetelhetnek is egymással. Az egyik legújabb, Magyarországon úttörőnek számító E.ON-os digitális megoldás pedig a társasházak számára jelent új lehetőséget az elektromos autók töltésére. 

Kapcsolódó Cikkek

2020.02.17 / E-mobilitás

Minden az Audi e-tron modellről

Az Audi világviszonylatban is az egyik legjobb autómárkának számít, mely a német minőséget jeleníti meg termékeiben. Hatalmas rajongótáborral rendelkezik, az emberek általában a sportosan elegáns kinézet, a modern fejlesztések, az erős modellek és a prémium életérzés miatt választják ezt a márkát.

Ebben a cikkben bemutatásra kerül az Audi új, tisztán elektromos autója, az e-tron Quattro. A bejegyzés első felében megismerheti az előzményeket, a német gyár korábbi próbálkozásait, illetve a modell műszaki adatait.

2020.02.19 / E-mobilitás

Nissan Leaf hatótávja és minden a Nissan elektromos autóiról

Egyre több ember vált elektromos autóra, ami már nem a különcök játékszerének számít, hanem a évről évre egyre nagyobb számban igénybe vett, fenntartható jövőt jeleníti meg. A hagyományos járműgyártók gőzerővel fejlesztik saját modelljeiket, így eddig nem látott bőség vár az e-autót kereső vásárlók számára. Ma már nem újdonság, hogy egy céges autó vásárlása vagy bérlése esetén ilyen járművet keresnek a vállalkozások.

A Nissan sem marad ki a legújabb trendekből, és megbízható elektromos autó kínálatot biztosít a márkát kedvelők számára.

2020.03.21 / E-mobilitás

E-Golf és ID.3 – a Volkswagen elektromos autói

A Volkswagen Group a világ legnagyobb autóipari csoportja, melyhez olyan ismert márkanevek tartoznak, mint a Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT vagy Porsche. A német autógyár a kiváló autóiról és a folyamatos fejlesztéseiről ismert.
 

Évente 6-7000 autóipari szabadalmat jegyeztet be, és több, mint 13 milliárd eurót költ a K+F feladataira. Ennek egyik központja a zwickaui gyár, mely 2021-től kizárólag elektromos járműveket gyárt.