elektromos autó fali töltő
2019.10.17 / E-mobilitás

Elektromos autó fali töltő – Ez lesz a villanyautózás jövője?

A „We’ve got the power” zenéjére táncol a nagyi, miközben a család elektromos autóját egy Magyarországon eddig nem megszokott módon tölti, azaz nem utcai töltőről és nem is a hagyományos "kettőhúszról" – otthoni elektromos autó fali töltőről.  Ugye Te is láttad már a legújabb reklámfilmünket? Ha nem, most még egyszer alaposabban is megnézheted.

 
 
 
 
 
 

Nem kell törölni a szemüvegeket, vagy optikushoz szaladni, jól láttad: a tévében és a különböző közösségi médiafelületen jelenleg is látható reklámfilmünk utolsó másodperceiben nem egy utcai töltőoszlop, nem is egy nagy áruházlánc parkolójában létesített modern villámtöltő szerepel, hanem valóban egy otthoni elektromos fali töltő. Miért nem egy utcai töltőről tölti a nagyi az elektromos autót? Vagy ha mindenáron az otthoni töltés híve, miért nem dugja be simán a „kettőhúszba”? Hogy került be az E.ON reklámfilmbe egy olyan töltési mód, ami hazánkban mindeddig szinte teljesen ismeretlennek számít?

 
 
 

A számok magukért beszélnek

A kérdéseket visszafelé sorrendben válaszoljuk meg, de előbb nézzük a számokat: 2019 júniusában a Belügyminisztérium adatai szerint 12983 környezetkímélő járművekre adtak ki zöld rendszámot Magyarországon. Az év első hat hónapjában 3423 autóval bővült az állomány, ami 53 százalékkal magasabb, mint az előző év azonos időszakában. Tisztán elektromos autók közül idén 1405 kapott zöld rendszámot, ami 50 százalékkal több, mint tavaly hasonló időszakban. Egy év leforgása alatt szinte megduplázódott a környezetkímélő járművek száma (a bővülés 92 százalékos volt). Becslések szerint, ha hasonló ütemben bővül a zöld autók piaca, idén számuk meghaladja a 17 ezret. Vagyis az e-autós közösség dinamikusan növekszik.

 
 
 

Az utcai töltés egyre több helyen fizetőssé válik

Ezzel szemben ingyenes utcai töltőkből jóval kevesebb van: 2019 márciusában 474 töltőponton 919 e-töltő működött. Ám ezek egy része már nem is ingyenes: két nagy benzinkúthálózat már pénzt kér a szolgáltatásért, egy magyar tulajdonban lévő közművállalat pedig mostanában kezdett kísérletezgetni a fizetős töltéssel. A most még ingyenes utcai töltők jó része hamarosan fizetőssé válhat, emellett elég kevés van belőlük, nem kiszámítható, mikor használhatjuk őket.

Nem meglepő módon, sok autós az irodai vagy az otthoni konnektoros töltést részesíti előnyben. A korszerű irodák parkolójában már telepítettek elektromos autó fali töltőket, tehát ott szakszerűen és biztonságosan megoldható az elektromos autók töltése, a régebbi irodáknál még csak vágyálom mindez.

 
 
 

A hagyományos „kettőhúsz” nem autó töltésre való

No, de sebaj, hiszen ott a régi jó öreg csatlakozó, ahová csak be kell dugni az autó töltőjét, és már csak idő kérdése, mire menetkész. A kocsi estétől reggelig úgy is ott parkol, ahol alszunk, tehát időnk van bőven. A gond ezzel a töltési módszerrel a régi elektromos hálózat alultervezettsége miatt van, melyet általában nem olyan terhelésre alakítottak ki, mint amilyen az autó folyamatos töltésekor keletkezik.

A rossz hálózat ismertetőjele, hogy töltés közben kiforrósodik a külső villa, ami balesetekhez vezethet. Ha netán hosszabbító kellene, a biztonságos töltéshez ipari használatra tervezett, a folyamatos töltést bíró kábelre van szükség (a barkácsboltokban többnyire nem ilyeneket árulnak).

A garázsokban gyakran egy érintésvédelmi kapcsolóval ellátott ipari kivitelű konnektort építenek ki, amely már elviseli a folyamatos, nagyteljesítményű igénybevételt. Biztonság szempontjából ez már egy elfogadható megoldás, kényelem és gyorsaság szempontjából azonban már nem, hiszen sok esetben 8-14 órán keresztül kell tölteni az autót.

 
 
 

Biztonságos, kényelmes, a miénk

A végére már csak egy megválaszolatlan kérdés maradt hátra: miért az otthoni elektromos autó fali töltő került be a reklámfilmünkbe? A választ az E.ON szakértői adják meg: az otthoni fali töltő elektromos autóhoz biztonságos és kényelmes, mindig elérhető, hiszen senkire sem kell várni, míg az autó feltöltődik. A nyilvánosan elérhető fizetős töltéssel szemben költséghatékonyabb, kedvezőbb áron tölthetjük fel autónkat. A sebességről is szót kell ejtenünk, hiszen a fali aljzatról történő töltéssel összehasonlítva, típustól függően 2,5-5-ször gyorsabb a teljes tankolás. Esetenként egy óra alatt is teljesen feltölti az autót, a kocsi teljesítménye és a hálózat kapacitása függvényében pár óra kell csupán a teljes, biztonságos, kényelmes töltéshez.

A környezetkímélő elektromos járművek elterjedésének egyik akadálya a hézagos töltőállomás-hálózat, ami most megváltozhat, ugyanis az E.ON és az ALDI megkezdte egy egységes, országos elektromosautó-töltőállomás hálózat kiépítését. Jelenleg 75 településen működik ALDI üzlet és a legtöbbjüknél lesz töltőoszlop. Ez összesen 360 új elektromosautó-töltőpontot jelent, és egyben óriási ugrást az országos lefedettségben.

Kapcsolódó Cikkek

Jövőfürkészés: elektromos autók mint a jövő energiahálózatának lehetséges alappillérei?
2023.04.03 / E-mobilitás

Jövőfürkészés: elektromos autók mint a jövő energiahálózatának lehetséges alappillérei?

Képzeld el, hogy 2035-öt írunk, és egy elektromos autó boldog tulajdonosa vagy. Nincs ebben ekkor már semmi rendkívüli, hiszen a hagyományos üzemanyaggal közlekedő járművek részaránya egyre alacsonyabb, több nyugati országban már nem is lehet dízelautókkal találkozni, és nálunk is jelentős az elektromos autók részaránya.

Nagyon sokan az elektromos autójukkal járnak munkába azokon a napokon, amikor épp nem otthonról dolgoznak, és amikor megérkeznek a munkahelyükre, az egyik szabad elektromos töltőpontra csatlakoztatják a kocsit. A munkahelyük az épület tetejére telepített napelemes rendszere táplálja ezt a töltőt, az így termelt áramot munkavállalóként céges béren kívüli cafeteria juttatásként kapják. Te is az elektromos autóddal jársz munkába, és a leparkoláskor a töltés elindításához használt okos mobilappban beállítod azt az időpontot, amikor haza szeretnél indulni, tehát amikor azt szeretnéd, hogy 100 százalékon legyen az autód akkumulátora. Majd lezárod a kocsit, felmész az irodába, és elkezded munkanapot.

Elektromos Volkswagen ID.3 és az e-Golf
2021.10.27 / E-mobilitás

Nissan e-NV200: Elektromos Furgon, akár 300 km hatótávval!

A Nissan e-NV200 zéró emissziós elektromos haszongépjármű, amely vállalkozók és magánszemélyek számára kínálja fel a környezetkímélő szállítás lehetőségét. Egyetlen teljes feltöltéssel, optimális körülmények között 300 km-es távolságot is meg tud tenni a 40 kWh-s akkumulátornak köszönhetően. A Nissan e-NV200 modell 2, 5 és 7 üléses konfigurációban is kapható.

Gondoljon bele, hogy soha többet nem kell környezetszennyező gázolajra, benzinre vagy költséges olajcserével bajlódni! Nem álom többé, a 100%-ban elektromos Nissan e-NV200 furgon segítségével nemcsak pénzt spórol, hanem a környezet megóvása érdekében is hatalmas lépést tesz. Az pedig csak hab a tortán, hogy önerő nélkül is elvihető. 

BMW elektromos autó
2020.02.26 / E-mobilitás

Elektromos BMW-k: mi van a karosszéria alatt?

Rohamosan terjednek az elektromos autók, és a zöldforradalomból olyan prémium autógyártók sem maradhattak ki, mint a BMW. Természetesen egy elektromos BMW továbbra is a minőséget képviseli, miközben mindent megtesz a környezet megóvásának érdekében. Ha Ön ezt a fajta járművet választja, akkor egy olyan jó megjelenésű e-autóhoz jut, amely minden kilométeren bizonyítja elköteleződését a modern technológiák iránt.
 

Ezek a BMW modellek úgy készülnek, hogy a fenntartható fejlődést tartják szem előtt, miközben kényelmes útitársnak bizonyulnak a városban vagy az országutakon egyaránt. Hatótávjuk pedig lehetővé teszi, hogy tulajdonosként bármikor kimozdulhasson a településhatárokon kívülre is.