2019.10.21 / E-mobilitás blog - E.ON

Elektromos autó fali töltő – Ez lesz a villanyautózás jövője?

A „We’ve got the power” zenéjére táncol a nagyi, miközben a család elektromos autóját egy Magyarországon eddig nem megszokott módon tölti, azaz nem utcai töltőről és nem is a hagyományos "kettőhúszról" – otthoni elektromos autó fali töltőről.  Ugye Te is láttad már a legújabb reklámfilmünket? Ha nem, most még egyszer alaposabban is megnézheted.

 
 
 
 
 
 

Nem kell törölni a szemüvegeket, vagy optikushoz szaladni, jól láttad: a tévében és a különböző közösségi médiafelületen jelenleg is látható reklámfilmünk utolsó másodperceiben nem egy utcai töltőoszlop, nem is egy nagy áruházlánc parkolójában létesített modern villámtöltő szerepel, hanem valóban egy otthoni elektromos fali töltő. Miért nem egy utcai töltőről tölti a nagyi az elektromos autót? Vagy ha mindenáron az otthoni töltés híve, miért nem dugja be simán a „kettőhúszba”? Hogy került be az E.ON reklámfilmbe egy olyan töltési mód, ami hazánkban mindeddig szinte teljesen ismeretlennek számít?

 
 
 

A számok magukért beszélnek

A kérdéseket visszafelé sorrendben válaszoljuk meg, de előbb nézzük a számokat: 2019 júniusában a Belügyminisztérium adatai szerint 12983 környezetkímélő járművekre adtak ki zöld rendszámot Magyarországon. Az év első hat hónapjában 3423 autóval bővült az állomány, ami 53 százalékkal magasabb, mint az előző év azonos időszakában. Tisztán elektromos autók közül idén 1405 kapott zöld rendszámot, ami 50 százalékkal több, mint tavaly hasonló időszakban. Egy év leforgása alatt szinte megduplázódott a környezetkímélő járművek száma (a bővülés 92 százalékos volt). Becslések szerint, ha hasonló ütemben bővül a zöld autók piaca, idén számuk meghaladja a 17 ezret. Vagyis az e-autós közösség dinamikusan növekszik.

 
 
 

Az utcai töltés egyre több helyen fizetőssé válik

Ezzel szemben ingyenes utcai töltőkből jóval kevesebb van: 2019 márciusában 474 töltőponton 919 e-töltő működött. Ám ezek egy része már nem is ingyenes: két nagy benzinkúthálózat már pénzt kér a szolgáltatásért, egy magyar tulajdonban lévő közművállalat pedig mostanában kezdett kísérletezgetni a fizetős töltéssel. A most még ingyenes utcai töltők jó része hamarosan fizetőssé válhat, emellett elég kevés van belőlük, nem kiszámítható, mikor használhatjuk őket.

Nem meglepő módon, sok autós az irodai vagy az otthoni konnektoros töltést részesíti előnyben. A korszerű irodák parkolójában már telepítettek elektromos autó fali töltőket, tehát ott szakszerűen és biztonságosan megoldható az elektromos autók töltése, a régebbi irodáknál még csak vágyálom mindez.

 
 
 

A hagyományos „kettőhúsz” nem autó töltésre való

No, de sebaj, hiszen ott a régi jó öreg csatlakozó, ahová csak be kell dugni az autó töltőjét, és már csak idő kérdése, mire menetkész. A kocsi estétől reggelig úgy is ott parkol, ahol alszunk, tehát időnk van bőven. A gond ezzel a töltési módszerrel a régi elektromos hálózat alultervezettsége miatt van, melyet általában nem olyan terhelésre alakítottak ki, mint amilyen az autó folyamatos töltésekor keletkezik.

A rossz hálózat ismertetőjele, hogy töltés közben kiforrósodik a külső villa, ami balesetekhez vezethet. Ha netán hosszabbító kellene, a biztonságos töltéshez ipari használatra tervezett, a folyamatos töltést bíró kábelre van szükség (a barkácsboltokban többnyire nem ilyeneket árulnak).

A garázsokban gyakran egy érintésvédelmi kapcsolóval ellátott ipari kivitelű konnektort építenek ki, amely már elviseli a folyamatos, nagyteljesítményű igénybevételt. Biztonság szempontjából ez már egy elfogadható megoldás, kényelem és gyorsaság szempontjából azonban már nem, hiszen sok esetben 8-14 órán keresztül kell tölteni az autót.

 
 
 

Biztonságos, kényelmes, a miénk

A végére már csak egy megválaszolatlan kérdés maradt hátra: miért az otthoni elektromos autó fali töltő került be a reklámfilmünkbe? A választ az E.ON szakértői adják meg: az otthoni fali töltő elektromos autóhoz biztonságos és kényelmes, mindig elérhető, hiszen senkire sem kell várni, míg az autó feltöltődik. A nyilvánosan elérhető fizetős töltéssel szemben költséghatékonyabb, kedvezőbb áron tölthetjük fel autónkat. A sebességről is szót kell ejtenünk, hiszen a fali aljzatról történő töltéssel összehasonlítva, típustól függően 2,5-5-ször gyorsabb a teljes tankolás. Esetenként egy óra alatt is teljesen feltölti az autót, a kocsi teljesítménye és a hálózat kapacitása függvényében pár óra kell csupán a teljes, biztonságos, kényelmes töltéshez.

A környezetkímélő elektromos járművek elterjedésének egyik akadálya a hézagos töltőállomás-hálózat, ami most megváltozhat, ugyanis az E.ON és az ALDI megkezdte egy egységes, országos elektromosautó-töltőállomás hálózat kiépítését. Jelenleg 75 településen működik ALDI üzlet és a legtöbbjüknél lesz töltőoszlop. Ez összesen 360 új elektromosautó-töltőpontot jelent, és egyben óriási ugrást az országos lefedettségben.

Kapcsolódó Cikkek

2019.08.28 / E-mobilitás blog - E.ON

Az intelligens városok fogják előmozdítani az elektromos közlekedés ugrásszerű elterjedését?

Legyen szó akár a globális éghajlati célkitűzések eléréséről, akár a saját városunk levegőminőségének javításáról, a közlekedés egyre fontosabb szerepet kap az emberek szemléletmódjának és a bolygónkra gyakorolt hatásának megváltoztatásában.

2019.06.07 / E-mobilitás blog - E.ON

Retro EV – az elektromos autózás, mint életérzés

Miközben az az elektromos autózásról nagyon sokan még főleg jövő időben szoktak beszélni, azért már a jelen sem kevésbé lenyűgöző. Németországban, Würzburg és Nürnberg között, az A3-mas autópálya 76-os kijáratánál, a geiselwindi pihenőnél nem csak három gyorsétterem és egy hagyományos benzinkút található, hanem valami egészen új és látványos létesítmény is.